acceptera alkoholtillstånd
Media > Pressmeddelanden

Så har det blivit dags att vända ett nytt blad i livets vinvandring.

(2006-11-06) Nytt blad i livets vinvandring.

Nu på Måndagen den 6e November, en historisk dag då vår legendariske Kung Gustv den II Adolf dog vid slaget vid Lützen, startar janake wine group AB att distribuera och ta order.

Det är en smått overklig känsla att få vara med om detta en gång till. År 1990 kunde jag starta upp Vinhuset Berntson som ett dotterbolag till Bror-Eric Berntson AB. År 1996 fick jag och Eric Berntson starta upp Bibendum som sedan kom att bli en del av SBG Scandinavian Beverage Group och 2002 fick jag klartecken att starta upp Premium Wines och så småningom hamnade allt i ALTIA Corporation.

Men nu gäller det ett helt privat bolag som ägs av Britts och min familj tillsammans med några gamla goda vänner.

Jag kommer att bli VD och Stellan Lagerstedt blir Business Director, (jag har arbetat med Stellan både hos Systembolaget och Berntson och Bibendum tidigare), Britt blir Product Group Manager och Pressansvarig, hennes dotter Linda Abrahamsson Product Manager Assistent och min son Jesper Flink Försäljnings Chef. Sedan är Ulf Barkmann Styrelseordförande och vi är samtliga ägare till det nya företaget. Vi håller på att titta på en Marknads Chef och en till Försäljare.

Stellan Lagerstedt var Logistikchef både på Berntsons och Pernod Ricard där han sedan utsågs till IT Chef. Att han sedan är en passionerad vinmänniska gör hans kompetens unik. Det blir dessutom femte gången han och Jesper arbetar tillsammans.

Ulf Barkman är en stor vinälskare och vinsamlare men dessutom delägare i ett stort antal Stockholmsrestauranger som Restaurang KB, Ulla Winbladh, Sjöpaviljongen, Brännvin, Stockholms Fisk m.fl. Men framförallt en god vän till oss alla sedan länge och gift med Agneta som arbetade på Vinbutiken på Birger Jarlsgatan tillsammans med oss.

Vårt nya kontor ligger på Lindetorpsvägen 17, 121 63 Johanneshov. Just nu är det rätt tomt där men det kommer att bli fint en dag med utmärkta provningsmöjligheter.

Hemsidan är dessvärre inte uppe ännu men vi jobbar på detta och en företagspresentation.. Inte ens visitkorten är klara men vänta bara….

Ännu så länge når Du oss på våra mobiltelefoner och våra hemma mailadresser men sedan blir det typ janake.johansson(at)janake.se. Vi meddelar igen när dessa är i drift och när ni kan använda våra nya telefonnummer.

Idag når Du oss på följande sätt:

Janåke Johansson 070-550 99 21
Britt Johansson 070-632 35 14
Stellan Lagerstedt 0708-566 516
Jesper Flink 070-714 18 22
Linda Abrahamsson 073-800 95 71
Ulf Barkman 0709-58 18 00

janakejohansson2000(at)hotmail.com
brittjohansson2000(at)hotmail.com
stellan.lagerstedt(at)telia.com
jesper.flink(at)telia.com
linda.abrahamsson(at)chello.se
ulf(at)barkman-co.se

Det är ett stort privilegium att få möjligheten att starta upp ett sådant företag och vårt mål är att kunna arbeta med högst personliga producenter och inte fler än att vi ska kunna ha en riktigt bra fokus.

Och så ska vi försöka att ge er en riktigt bra service. Britt blir givetvis ansvarig för detta men jag kommer själv att skriva mycket mera information än jag hann med på Premium Wines. ”At your disposal my friends”.

Vi ska givetvis ha en officiell invigning där Ni kommer att bli inbjudna och målet är att få till detta inom tre månader.

I dagsläget arbetar vi med följande producenter;
* Luigi Righetti, Veneto
* Cape Legends Swartland, Stellenbosch, Tulbagh; Allesverloren Estate, Jacobsdal Estate, Teuniskraal Estate (med IXIA).
* Cape Legends och LUSAN, Stellenbosch, Darling; Le Bonheur Estate, Uitkyk Estate (med Flat Roof Manor), Stellenzicht (med Hill & Dale), Alto Estate, Neetlingshof Estate, Tukulu.
* Rietvallei Estate, Robertson
* Annandale, Stellenbosch
* Dalla Cia, Stellenbosch
* Castello Di Ama, Toscana
* Pardon & Fils, Beaujolais

Aktuell prislista bifogas.

All hjälp emottages med djupt känd tacksamhet. Vi behöver all upptänklig hjälp nu i början så glöm nu inte bort oss bara.

Slutligen vill jag bara informera om att jag fick förmånen att sitta som domare vid ABSA Top 10 Pinotage uttagningen i Sydafrika och jag kommer att arrangera en provning av 18 av finalvinerna av totalt 130 där Du själv kommer att kunna jämföra om vi tog ut de tio bästa till slut. Inbjudan kommer att gå ut mycket snart. När Maja på WOSA försökte var nog framförhållningen för kort men nu försöker vi igen.

Nu slutade det så att två Cape Legendsviner kom bland de tio utvalda nämligen Stellnzicht Golden Triangle Pinotage 2005 och Tukulu Pinotage 2004. Båda dessa viner brukar placera sig inom Top 10 så det berodde nog inte på mig. Stellenzicht har varit Top 10 tre gånger de senaste fyra åren.

Många varma hälsningar från oss alla på janake wine group AB

Janåke