acceptera alkoholtillstånd
Media > Pressmeddelanden

janake wine group AB får ny VD

(2009-06-02) Ny VD

Den 2 juni 2009 tog Britt Johansson över VD-posten efter Janåke Johansson på janake wine group AB. Britt har sedan 1994 framgångsrikt drivit sitt eget företag Britt Johansson Vinkonsult AB där hon under flera år anlitats av både Bror Eric Berntson AB, Bibendum AB och Premium Wines AB. Förutom det har hon även gjort en mängd vinresor i egen regi till många olika länder som Spanien, Frankrike, Italien, Sydafrika för att nämna några. Dessutom har hon anlitats av Universitetet och Högskolan i Örebro/ Grythyttan där hon haft flera dryckesutbildningar om Sydafrika och dess viner och vinindustri, spanska viner med bland andra sherry och dess tillverkning samt Italiens viner och dess utveckling i tiden. Under många år var Britt också utbildningsledare för Munskänkarnas 1- och 2 Betygskurser i Stockholm. Innan dess arbetade Britt till stor del med utbildning inom Systembolaget där hon slutade 1994. Förutom att hon recenserat vin i flera veckotidningar ville Bra Böcker att hon skulle skriva en bok som handlade om några av hennes vinupplevelser. ”I vinet ligger sanningen” gavs ut år 2000 med fina recensioner. Under 2004/2005 arbetade Britt även för ett större internationellt vinföretag där hon skötte marknadsföringen på den svenska marknaden. När janake wine group AB startades den 6 november 2006 så blev Britt Product Group Manager och tillika pressansvarig. Britt har lång erfarenhet av branschen i Sverige och internationellt och ser fram emot nya utmaningar och att få möjlighet att fortsätta att utveckla janake wine group AB.

janake wine group AB är en ung vinimportör, men har på mycket kort tid utvecklat en stark vin- och spritportfölj och därmed blivit en av de mest tongivande dryckesimportörerna på den svenska marknaden och väletablerad leverantör till Systembolaget. För oss har handeln med vin och sprit blivit en livsstil. Inte bara att förvalta men även att söka nya spännande produkter som kan tillföra den svenska marknaden intressanta nyheter. Våra gedigna kunskaper inom vin- och spritbranschen är givetvis en stor tillgång och vi har ett mycket nära samarbete med de producenter vi representerar. Vårt team har flerårig erfarenhet i branschen. Det gäller allt från logistik, inköp, försäljning, strategi och marknadsföring och alla arbetar med stor entusiasm för att se till att våra kunder är nöjda och att de får prisvärda och spännande produkter att välja bland; samt dessutom - till rätt pris!

Här följer ett litet axplock av våra välkända varumärken: Bodegas Vega Sicilia, Oremus-Tokaj, Champagne De Saint Gall, Castello di Ama, Chablis - Bernard Defaix och Lupé-Cholet, Leon Beyer Alsace, Mont Tauch, Domaine Bourillon Dorléans Loire, Domaine du Vieux Télégraphe, Pardon, Union de Producteurs de Saint-Emilion, Luigi Righetti, Drusian, Herdado dos Grous, Pinhal Da Torre, Bodegas Alion, Bouza do Rei, Clos Figueras, Clos Mogador, Bodegas Mureda, Allesverloren Estate, Alto Estate, Jacobsdal Estate, Lomond Vineyards, Neethlingshof Estate, Stellenzicht Vineyards, Tukulu (Fair Trade), Reichrat von Buhl, Shelter Winery, Weingut Karthäuserhof, Weingut Wwe. Dr. H Thanisch, Michael-David, Pasterick, Tolosa, Tudor, Gouguenheim, Bache-Gabrielsen, Nemiroff, D.F.L.D-Normandie.

janake wine groups produktportfölj består av en stor mängd spännande viner och spritsorter; så välkommen att botanisera bland våra produkter på janake wine groups hemsida. www.janake.se